بررسی دقیق نقش شیرآلات صنعتی در صنعت آب و فاضلاب

شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب

خلاصه مطلب

تجهيزات و شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب نقش بسيار مهمي دارد. امروزه با افزایش جمعیت، شهرنشینی و شهرک های‌ صنعتی، شیرآلات صنعتی بسيار پرکاربرد و پر استفاده شده است. يكي از معضلات جامعه امروزي هدايت پسماندها و بازماندها است که نيازمند مديريت اصولي است. با پيشرفته شدن تجهيزات آب و فاضلاب مديريت و هدايت […]

نقش شیرآلات صنعتی در صنعت آب و فاضلاب

تجهيزات و شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب نقش بسيار مهمي دارد. امروزه با افزایش جمعیت، شهرنشینی و شهرک های‌ صنعتی، شیرآلات صنعتی بسيار پرکاربرد و پر استفاده شده است. يكي از معضلات جامعه امروزي هدايت پسماندها و بازماندها است که نيازمند مديريت اصولي است.

با پيشرفته شدن تجهيزات آب و فاضلاب مديريت و هدايت پسماندها و بازماندها مدرن تر و آسانتر شده است. تجهيزات صنعتی در آب و فاضلاب تنها شامل لوله هاي قطور و بلند نيست بلکه اتصالات و شيرآلات را نيز شامل مي شود.

در ادامه اين مقاله قصد داریم به نقش شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب بپردازیم و بررسی کامل نقش هر شیر در این صنعت بپردازیم.

کاربرد شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب

شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب با توجه به محل استفاده از آن ها مي تواند كاربردهاي مختلفي داشته باشد. از جمله کاربرد هاي شيرآلات مربوط به صنعت آب و فاضلاب مي توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قطع و وصل کردن جريان آب در لوله

يکي از دلايل اصلي استفاده از شيرآلات صنعتي در آب و فاضلاب قطع و وصل کردن و کنترل جريان آب در لوله فاضلاب است. شير هاي قطع و وصل در دو مدل كشويي و پروانه اي توليد و عرضه مي شوند.

  • کنترل و تنظيم جريان آب

کنترل و تنظيم جريان آب در لوله شامل کنترل مواردي مانند دبي، فشار يا سرعت جريان آب در لوله است. معمولا در محل هايي با شيب تند جهت کنترل و تنظيم جريان آب از شيرآلات صنعتي کنترل کننده استفاده مي شود.

  • يک‌سو کردن جهت جريان آب

در بعضی مواقع به منظور يكسو سازي جهت جريان آب يا فاضلاب از شيرآلات يک سو ساز استفاده مي شود. ساختار اين نوع از شيرآلات به گونه اي است که اگر آب در خلاف جهت تعيين شده حرکت کند باعث بلوکه شدن مسير حرکت  شده و از عبور آب جلوگیری مي شود.

  • تنظيم فشار آب

در بعضی مواقع در قسمت هاي مختلف مسير حرکت آب و فاضلاب اختلالات فشاري ايجاد مي شود. بنابراين برای جبران اختلالات فشاري از شيرآلات صنعتي فشار شکن يا تامين فشار استفاده مي شود.

  • کنترل سطح آب

معمولا از شيرآلات صنعتي در آب و فاضلاب به منظور جلوگيري از سرريز شدن آب از مخزن استفاده مي شود.

  • سختی‌گيری و كاهش سختی آب

مکانیزم این نوع از شیرآلات به گونه ای است که بر ترکیبات موجود در آب فاضلاب اثر گذار بوده و باعث کاهش سختی می شود. شیر سولو ولو نمونه ای از شیرآلات سختی گیر است.

  • تخليه هوا

یکی از کاربرد های شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب، تخلیه هوای متمرکز شده در نقاط مختلف لوله آب و فاضلاب است. نفوذ و جمع شدن هوا به داخل لوله های آب و فاضلاب سبب ایجاد ضربه و اختلالات جریان آب می شود.

شیرآلات در صنعت آب و فاضلاب چه نقشی را ایفا می‌کنند؟

جنس شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب

جنس و متریال شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب بسته به محیطی که از آن استفاده می شود متفاوت است. بنا به نقش شیر آلات صنعتی در آب و فاضلاب، جنس شیرآلات را معمولا از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و فولاد زنگ نزن (Stainless Steel) انتخاب می کنند.

فولاد در برابر آب و فاضلاب از مقاومت خوردگی بسیار بالایی برخوردار است که باعث افزایش طول عمر و کارکرد شیرآلات صنعتی می شود.

 

انواع شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب

شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب که هر کدام از آنها كاربردهای مختلفي در اتصالات دارد. نمونه هايي از شيرآلات پرکاربرد در صنعت آب و فاضلاب به صورت زير است:

گونه ای از شیرآلات صنعتی که حاوی دیسک چرخشی برای قطع و وصل کردن جریان آب می باشد.

شیر کشویی شامل یک میله و اهرم است. عملکرد شیر کشویی به این صورت است که در اثر چرخش اهرم، کشوی تعبیه شده در آن سبب قطع و وصل شدن جریان آب و فاضلاب می شود.

  • شير فشار شکن

نوعی از شیر آلات صنعتی که با کنترل فشار سیال ورودی، سبب کاهش فشار سیال خروجی می شود.

  • شير گلوب

نوعی از شیر آلات آب و فاضلاب که به شکل کروی و بشقابی طراحی شده اند. شیر های گلوب از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی است که برای کنترل جریان آب از آن استفاده می شود.

  • شير اطمينان

شیر اطمینان از بالا رفتن ناگهانی فشار آب در لوله جلوگیری کرده و سطح فشار لوله را متعادل می سازد. یکی دیگر از کاربردهای شیر اطمینان خنثی کردن ضربات قوچ در داخل لوله آب می باشد.

  • شير كنترل دبی

شیر کنترل دبی در دو حالت مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. حالت اول برای ثابت نگه داشتن دبی و حالت دوم برای ایجاد دبی‌های مختلف به کار گرفته می شود.

 

سفارش شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب

به منظور دریافت راهنمایی، مشاوره خرید و سفارش انواع شیرآلات صنعتی در آب و فاضلاب، می توانید همین اکنون با ما از طریق راه‌های ارتباطی موجود با مک پلاس در تماس باشید. همچنین مک پلاس برای انواع سفارشات درصد تخفیف و همکاری‌ای نیز در نظر گرفته است که حهت اطلاع از آن‌ها لطفا تماس بگیرید.