نگاهی جامع و دقیق به صفر تا صد سیستم آبیاری قطره ای

آبیاری قطره‌ای

خلاصه مطلب

آبیاری قطره ای چیست ؟ آبیاری قطره ای یا آبیاری موضعی روشی از آبیاری است که در آن با استفاده از لوازم مورد نیاز، آب را با فشار کم و به صورت قطرات به گیاهان می‌رسانند. مزایای آبیاری قطره ای آبیاری قطره ای بهترین روش برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در شرایط کم آبی و محدودیت‌های […]

آبیاری قطره‌ای

آبیاری قطره ای چیست ؟

آبیاری قطره ای یا آبیاری موضعی روشی از آبیاری است که در آن با استفاده از لوازم مورد نیاز، آب را با فشار کم و به صورت قطرات به گیاهان می‌رسانند.

مزایای آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای بهترین روش برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در شرایط کم آبی و محدودیت‌های آبی است.از مزایا آبیاری قطره ای می‌توان به :

تامین دقیق نیازهای آبی و آبیاری با کمترین میزان تبخیر

کاهش اتلاف کود و مواد مغذی به دلیل آبیاری موضعی

قابلیت اجرا در زمین‌های ناهموار و شیب دار

خنک کردن هوا و خاک اطراف گیاه

امکان استفاده از سموم هنگام آبیاری

امکان استفاده از آب‌های نا آشامیدنی یا بازیافتی

تامین رطوبت ریشه گیاه

کاهش فرسایش خاک

کاهش رشد علف‌های هرز ( از آنجا که بیشتر سطح آب با آبیاری قطره ای خیس نمی‌شود رشد علف‌های هرز کاهش می‌یابد)

آبیاری یک نواخت و قابل کنترل

صرفه جویی در مصرف آب(تحقیقات نشان می‌دهد اگر سیستم آبیاری قطره‌ای به درستی اجرا شود 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود)

 و کاهش میزان مصرف انرژی اشاره کرد.

آبیاری قطره ای

معایب آبیاری قطره ای

آبیاری قطره‌ای علارقم مزیت های زیادش معایبی نیز دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

هزینه اولیه زیاد برای استفاده از آبیاری قطره ای

مطلع نشدن از عملکرد صحیح آبیاری در سیستم‌های زیر سطحی

در استفاده از کود و مواد شیمیایی برای فعال سازی آن نیاز به آبیاری بارانی دارید.

آب آبیاری دارای مقداری نمک محلول در خود است که ممکن است موجب مسدود شدن مجرای قطره‌چکان‌ها شود. بعضی اوقات نیز این نمک‌ها همراه آب آبیاری وارد منطقه ریشه گیاه شده و زیان فراوانی به گیاه وارد می‌سازد.

تجهیزات مورد نیاز در آبیاری قطره ای

سیستم انتقال آب: لوله های انتقال آب بخش عمده آبیاری قطره‌ای را شکل می‌دهند که از لوله‌های پلی اتیلن یا لی‌فلت‌ها تشکیل شده اند، این لوله‌ها به وسیله اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند.

ایستگاه فیلتراسیون : وجود سیستم فیلتراسیون برای عملکرد صحیح سیستم آبیاری قطره‌ای ضروری است. وظیفه فیلتراسیون جلوگیری از ورود ناخالصی‌ها و گل و لای به داخل سیستم آبیاری است زیرا آبیاری قطره‌ای به دلیل دارا بودن منافذ زیاد، پتانسیل بالایی برای گرفتگی دارد.

همچنین بخوانید: [ همه‌ی چیزی که باید از آبیاری بارانی بدانید]

شیرآلات صعنتی : از مهمترین تجهیزات مورد نیاز در آبیاری قطره‌ای ، شیرآلات صنعتی هستند که وظیفه کنترل فشار در سیستم آبیاری را دارند. برای استفاده از شیرآلات باید دقت کافی را در انتخاب داشته باشید زیرا شیرآلات صنعتی ممکن است اشکالاتی نظیر آب بند نبودن ، شکستگی و بی کیفیت بودن را داشته باشد که در نهایت منجر به افت فشار سیستم آبرسانی و بروز خسارت در آبیاری می‌شود.

همچنین شیر یکطرفه پس از پمپ منبع آب وصل می‌شود تا در زمان خاموشی پمپ از بازگشت آب به پمپ جلوگیری کند.

کنترل کننده‌ها : کنترل کننده ها برای مدیریت زمان آبیاری استفاده می‌شوند و این امکان را در اختیار مصرف کننده ها قرار می‌دهد که زمان آبیاری را مدیریت کنند.

قطره چکان‌ها : قطره چکان وسیله‌ای است که آب با فشار کم از روزنه‌های آن از شبکه خارج و به صورت قطره ای پای گیاه ریخته می‌شود.

قطره چکان ها انواع مختلفی از جمله قطره چکان دکمه‌ای، قطره چکان با مجرای طولانی، قطره چکان صفحه ای و… دارند که با توجه به نیازهای آبیاری باید انتخاب شود.

همچنین فشارسنج‌ها ، وسایل اندازه گیری آب ، صافی‌های توری و دستگاه‌های تزریق کننده کود از دیگر ملزومات آبیاری قطره ای هستند

از مهمترین کارهایی که در سیستم آبیاری قطره ای باید انجام شود ، انتخاب قطره چکان مناسب است زیرا انتخاب صحیح قطره چکان می‌تواند هزینه نگه‌داری و خرابی‌های ناشی از مسدود شدن مجرا‌های شبکه آبیاری را کاهش دهد.

تجهیزات آبیاری قطره ای

هزینه راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای چگونه محاسبه می‌شود؟

روش محاسبه قیمت در راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای براساس آب مورد نیاز گیاه و شرایط خاک و نور می‌باشد.

در آبیاری قطره‌ای می‌توان از آب شور استفاده کرد؟

در آبیاری با آب شور، رطوبت خاک حفظ شده و خاک نه خیلی خشک و نه خیلی خیس و گل‌آلود می‌شود. همچنین، بیشتر قسمت‌های خاک به اندازه کافی اکسیژن دارند، چون خاک خشک نمی‌شود و همیشه رطوبت دارد، نمک آب رقیق می‌ماند و خشک نمی‌شود. به همین دلیل، در سیستم آبیاری قطره‌ای خانگی و زراعی، می‌توان از آب شور هم استفاده کرد.

اسید شویی در آبیاری قطره ای:

استقاده از اسید در شبکه آبیاری به منظور شستشوی رسوبات تشکیل شده درون لوله‌ها و قطره‌چکان‌ها که ناشی از مواد شیمیایی محلول در آب آبیاری می‌باشد موثر می‌باشد.

این نوع رسوبات یا از آب آبیاری ناشی شده یا به دلیل بکارگیری و تزریق کودهای محلول نامرغوب در آب آبیاری به وجود می‌آید. جهت تزریق اسید به درون سیستم آبیاری همان لوازمی بکار می‌رود که در هنگام تزریق کود از آن‌ها استفاده می‌شود. از هیدروکلریک اسید ، سولفوریک اسید و فسفریک اسید می‌توان جهت شستشوی سیستم آبیاری استفاده نمود.

بازدید از اتصالات و شیرآلات مک پلاس