معرفی صفر تا صد انواع لوله کشی آتش نشانی

لوله کشی

خلاصه مطلب

لوله کشی آتش نشانی چیست؟ از مهمترین و ضروری ترین بخش هایی که در لوله کشی ساختمان باید به آن توجه شود لوله کشی آتش نشانی ساختمان است ، علت آن نیز کاملا روشن است ، زیرا در صورت وقوع حوادثی که باعث آتش سوزی در ساختمان می‌شود ، مکانیزم لوله کشی آتش نشانی ساختمان […]

انواع لوله کشی آتش نشانی

لوله کشی آتش نشانی چیست؟

از مهمترین و ضروری ترین بخش هایی که در لوله کشی ساختمان باید به آن توجه شود لوله کشی آتش نشانی ساختمان است ، علت آن نیز کاملا روشن است ، زیرا در صورت وقوع حوادثی که باعث آتش سوزی در ساختمان می‌شود ، مکانیزم لوله کشی آتش نشانی ساختمان با این حوادث مقابله می‌کند.

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که در ساختمان به طور معمول چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد ولی برای احتیاط و افزایش ایمنی باید لوله کشی آتش نشانی ساختمان را به شیوه اصولی و صحیح انجام داد.

مکان شروع لوله کشی آتش نشانی

موتورخانه ساختمان محلی است که اولین قدم لوله کشی آتش نشانی ساختمان در آن برداشته می‌شود و این فرایند از این مکان آغاز می‌شود. لوله کشی در موتورخانه با استفاده از اتصالات، شیرآلات صنعتی و لوله‌های مخصوص انجام می‌شود.

در موتورخانه ساختمان بوستر پمپ هایی که مخصوص پمپ کردن آب آتش نشانی هستند قرار داده‌شده است که رایزر اصلی که در لوله کشی آتشنشانی به کار رفته از بین پمپ ها خارج شده است.

رایزر ها به صورت عمودی بالا می‌روند و تا آخرین طبقه ساختمان کشیده می شوند .ادامه لوله کشی آتش نشانی در سقف طبقات و به وسیله انشعاباتی که در هر طبقه از رایزر گرفته شده است انجام می‌گیرد.

روش های لوله کشی آب آتش نشانی

لوله کشی آتش نشانی انواع مختلفی دارد که این تفاوت ها در روشی که جهت اطفای حریق استفاده می‌کنند ایجاد می‌شود.

هرچند هدف همه سیستم های اطفای حریق یکسان است و همه آن ها جهت خاموش کردن آتش استفاده می‌شوند اما به طور کلی فرایند اطفای حریق می‌تواند به سه طریق انجام شود که هر یک از این روش ها برای شرایط ویژه در نظر گرفته شده و جهت استفاده نیازمند وسایل مورد نیاز خود می‌باشند.

در ادامه به معرفی این سه روش مختلف جهت اطفای حریق در سیستم های آتش نشانی می‌پردازیم.

لوله کشی آتش نشانی به روش تر (رایزر تر آتش نشانی)

همانطور که از نام این سیستم پیداست ، آب بخش جدانشدنی این سیستم است و همیشه در مسیر لوله کشی جریان دارد.سیستم رایزر تر آتشنشانی از منبع آب ساختمان تغذیه می‌شود و به آب شهری متصل است و آب همواره در لوله ها جریان دارد. با بازکردن شیر جعبه آتش نشانی و نازل سر لوله ، آب جریان می‌یابد.

جریان آب روش تر از موتورخانه که پایین ترین طبقه ساختمان است یا بالاترین طبقه یعنی پشت بام، شروع می‌شود و به جعبه آتش نشانی وارد می شود.

عموما ابزاری که جهت اجرای سیستم آبرسانی تر مورد نیاز است شامل : شیرآلات پروانه ای قطع کن، فلوسوئیچ، گیج فشار آب، شیر سه حالته، اسپرینکلر و کپ (درپوش) می‌باشد.

لوله کشی آتش نشانی

لوله کشی آتش نشانی به روش خشک (رایزر خشک آتش نشانی)

برخلاف نوع تر ، در این سیستم لوله کشی ، آبی در لوله ها وجود ندارد و لوله های استفاده شده خشک می‌باشند. دیگر تفاوت این سیستم با سیستم تر این است که منبع آبی که در لوله کشی خشک نیاز است بر خلاف نوع تر از منابع ساختمانی تامین نمی‌شود.

این سیستم از درب ورودی ساختمان آغاز می‌شود و انشعاباتی جهت تنظیم شدت آب در طبقات ساختمان و وصل کردن شیلنگ دارد .

هنگام رخ دادن حوادث آتش سوزی، با متصل شدن شیلنگ‌های آتش نشانی به شیر ورودی درب، آب سیستم تأمین شده و آب از توسط انشعابات موجود ، وارد طبقات مختلف ساختمان می‌شود. این سیستم باعث می‌شود عملیات اطفا حریق ساده تر و آسان تر انجام شود.

همچنین بخوانید: [ صفر تا صد سیستم آبیاری قطره‌ای]

جعبه های آتش نشانی در بالا و پایین خود دارای چهار سوراخ هستند که سوراخ های بالا در لوله کشی خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند

در ابزار مورد استفاده در لوله کشی آتش نشانی خشک تفاوت هایی با روش تر وجود دارد: در لوله کشی خشک بر خلاف تر نیازی به استفاده از شیر پروانه ای قطع نمی باشد . دیگر تفاوت این روش با روش خشک این است که باید به‌جای استفاده از فلوسوئیچ از پرشرسوییچ استفاده شود.

لوله کشی آتش نشانی به روش خشک و تر

در این روش همانطور که از نامش پیداست ، از ترکیب دو روش قبلی جهت لوله کشی آتش نشانی استفاده می‌شود. در روش خشک و تر می توان به صورت هم زمان از هر دو سیستم خشک و تر استفاده نمود.

روش ترکیبی نسبت به روش های قبلی مزیتی مهم دارد:

مزیت استفاده لوله کشی آتشنشانی خشک و تر در ساختمان ها این است این امکان را فراهم می‌کند که جهت اطفاء حریق در آتش سوزی های کوچک از سیستم آب رسانی تر و برای آتش سوزی های وسیع تر از سیستم آبرسانی خشک استفاده شود.سیستم های خشک به علت فشار و دبی بالایی که دارند برای اطفا حریق آتش سوزی های بزرگ مناسب هستند.

در ساختمان های بزرگ که از لوله کشی ترکیبی برای آتش نشانی استفاده می شود جهت جبران افت فشاری که در اصر ارتفاع ایجاد می‌شود باید یک سیستم پمپ خودکار برای سیستم آب رسانی جعبه های آتش نشانی قرار داده شود.